How Reducing School Dropouts can Increase Youth Employment: Studium przypadku Malty

Nasz partner projektu "Lost Millennials" Eszter Kósa z Binda Consulting International opublikował artykuł w najnowszym numerze Youth Employment Magazine. Artykuł "Malta: Reducing School Drop-Out: Good Practice from Malta" skupia się na działaniach rządu maltańskiego od momentu przystąpienia kraju do UE w 2004 roku, mających na celu ograniczenie zjawiska porzucania nauki i zwiększenie zatrudnienia wśród młodzieży.

Jak wygląda sytuacja na Malcie i jak zmieniła się na przestrzeni lat? To właśnie będziemy badać w tym artykule. Najpierw jednak przybliżmy nieco kontekst zagadnienia.

Przerwanie nauki i bezrobocie wśród młodzieży

Bezrobocie wśród młodzieży jest głównym problemem Europy. Istnieje wiele przyczyn prowadzących do bezrobocia wśród młodzieży, ale konsensus jest taki, że edukacja jest czynnikiem krytycznym. Dlatego należy radykalnie ograniczyć zjawisko porzucania nauki.

W szczególności dostęp do wysokiej jakości edukacji lub jego brak decyduje o tym, czy ktoś zostanie zakwalifikowany jako niepracujący, niekształcący się lub nieszkolący(NEET), ponieważ przygotowuje on młodych ludzi do wejścia na rynek pracy.

W szybko zmieniającym się środowisku gospodarczym i społecznym zdolności adaptacyjne oraz podnoszenie kwalifikacji/przekształcanie stają się priorytetami w celu zwiększenia zatrudnienia młodzieży.

Nawet jeśli młodzi ludzie z niskim wykształceniem, jak np. osoby porzucające szkołę, znajdą pracę, ich pewność zatrudnienia jest niska. Ci młodzi ludzie przy najmniejszych zmianach w gospodarce są pierwszymi zagrożonymi utratą pracy. Nie mówiąc już o poważniejszych okolicznościach, takich jak pandemia.

Sytuacja w zakresie zatrudnienia młodzieży na Malcie i sposoby radzenia sobie z nią

Kiedy Malta przystąpiła do Unii Europejskiej, miała najwyższy wskaźnik osób przedwcześnie kończących naukę - w 2005 r. wynosił on 33%. Jednak po serii reform i polityk udało się go z roku na rok systematycznie obniżać. W 2021 r. wskaźnik przedwczesnego kończenia nauki na Malcie wynosił tylko 11%, ale nadal był wyższy od unijnego poziomu odniesienia wynoszącego 10%. Zbadajmy inicjatywy Malty, które pomogły krajowi w tym osiągnięciu.

1. Wprowadzenie nowych metod nauczania

W ciągu około 20 lat Malta wprowadziła nowe metody nauczania, aby spowolnić wskaźniki porzucania szkoły. Aby to osiągnąć, Malta szkoliła nauczycieli, aby stali się bardziej wydajni i integracyjni w nauczaniu.

2. Zapewnienie dodatkowej pomocy osobom najbardziej zagrożonym przedwczesnym porzuceniem nauki

Malta zdołała ograniczyć liczbę osób przedwcześnie kończących naukę, zapewniając dodatkowe nauczanie i zatrudniając więcej asystentów dydaktycznych, aby wspierać osoby najbardziej zagrożone przedwczesnym porzuceniem nauki oraz osoby mające problemy z nauką.

3. Założone służby zatrudnienia w celu znalezienia pracy i podniesienia kwalifikacji

Te służby zatrudnienia pomogły zwiększyć zatrudnienie młodzieży, koncentrując się na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie pożądanych umiejętności miękkich.

4. Ustanowienie doradztwa edukacyjnego, zawodowego i poradnictwa w szkołach

W 2009 roku Malta ustanowiła Krajowe Usługi Wsparcia Szkolnego (NSSS), aby zapewnić powyższe usługi uczniom w celu wzmocnienia wczesnych możliwości zatrudnienia.

5. Uczyniła równość i integrację podstawowymi wartościami swojego systemu edukacji

Malta miała najwyższe wskaźniki imigracji w UE, gdy w 2014 r. przygotowała ramy Respect for All, które zdefiniowały równe szanse i inkluzywność jako podstawowe wartości jej systemu edukacji. W tym samym roku utworzyła Migrant Learners' Unit, która zapewniała specjalne kursy dla dzieci migrantów, aby poprawić ich umiejętności językowe i dołączyć do maltańskiego głównego nurtu edukacji.

6. Zrozumienie barier dla włączenia do szkół w celu maksymalizacji potencjału uczniów

Publikacja Krajowych Ram Edukacji Włączającej w 2019 roku przez maltańskie ministerstwo zidentyfikowała bariery dla włączenia w szkołach i wymyśliła rozwiązania, aby je wyeliminować. W tym samym czasie Polityka Edukacji Włączającej w Szkołach rozszerzyła powyższe prace, aby zmaksymalizować potencjał wszystkich uczniów z uwzględnieniem różnorodności.

7. Przyjęła nową strategię na rzecz ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia kształcenia i szkolenia na lata 2020-2030

Przyjęcie tej strategii pokazuje zaangażowanie Malty w zmniejszenie liczby osób przedwcześnie kończących naukę i w jeszcze większym stopniu poprawiających zatrudnienie młodzieży. Strategia ta obejmuje takie sytuacje jak osoby mające problemy ze znalezieniem pracy, osoby będące w konflikcie z systemem lub osoby porzucające kształcenie i szkolenie z powodu problemów zdrowotnych i psychologicznych.

Wniosek

W ciągu ostatnich 20 lat od przystąpienia do UE Malta wykazała się wzorową determinacją w ograniczaniu liczby osób przerywających naukę i zwiększaniu zatrudnienia młodzieży. Dzięki ukierunkowanej polityce i działaniom zidentyfikowała i skutecznie rozwiązała problem wysokiej liczby osób porzucających naukę, tworząc wysokiej jakości, dostępny i integracyjny system edukacji.

Zobacz również