Jak zostać najlepszym szefem w historii

Szef jest szczególną osobą w firmie. To osoba, która wyznacza nastrój i strategię firmy, tworzy zespół i określa główne wartości organizacji. Pracownicy mogą kochać, nienawidzić, szanować lub nie szanować swojego szefa. Ich postawa zależy od jego zachowania i stosowanych metod zarządzania. Jak zostać szanowanym szefem, którego zadania są realizowane natychmiast i bezdyskusyjnie. Oto kilka wskazówek dla dobrych menedżerów.

Główne zadania

Zostać dobrym szefem to niełatwa sprawa. Czasami wydaje nam się, że nasi kierownicy nic nie robią, ale w rzeczywistości tak nie jest. Głównym zadaniem szefa jest ustalanie procesów i utrzymywanie ich na przyzwoitym poziomie, ciągłe generowanie pomysłów na dalszy rozwój firmy oraz posiadanie wystarczających umiejętności zarządzania kryzysem i stresem. To tylko krótka lista jego głównych obowiązków. Jeśli jesteś świeżo upieczonym szefem, czeka Cię jeszcze więcej trudności, ponieważ będziesz musiał stać się częścią zespołu i sprawić, by wszyscy Ci zaufali i robili to, co mówisz. Nie panikuj, rady trenerów biznesu z pewnością Ci pomogą.

Główne wskazówki dla menedżerów

Zostań dobrym psychologiem. Każdy menedżer powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat zachowań ludzi i głównych zasad interakcji międzyludzkich. Szef musi być w stanie znaleźć właściwe podejście do każdego pracownika i zrozumieć rzeczy, które go motywują. Powinien być w stanie wykryć narastający konflikt i rozwiązać go lub złagodzić. Tylko dogłębna znajomość psychologii pomoże menedżerowi zbudować dobry zespół i stworzyć komfortową atmosferę do wydajnej pracy.

Spotkania twarzą w twarz. Stwórz nawyk częstych spotkań twarzą w twarz, podczas których będziesz poznawał aktualności z życia firmy, życie osobiste pracowników, ewentualne problemy, informacje zwrotne na temat działań itp. Spotkania te powinny mieć przyjazny charakter, tak aby pracownicy mogli być z Tobą szczerzy. Poproś o informacje zwrotne. Pomoże Ci to zdefiniować metody lub działania, które nie sprawdzają się w danym zespole lub mogą go demotywować. Powinieneś być świadomy wszystkich problemów, trudności i wyzwań, z jakimi boryka się Twój zespół.

Bądź zorganizowany. Tworząc zespół lub rozpoczynając pracę z nowym musisz jasno zrozumieć jego strukturę, podział ról i odpowiedzialności. To pozwoli Ci zrozumieć, kto za co odpowiada. Szef powinien być również konsekwentny. Jeśli coś obiecujesz, powinieneś zawsze spełnić swoją obietnicę.

Daj ludziom prawo do popełniania błędów. Błądzić jest rzeczą ludzką. Nie oceniaj więc ludzi zbyt surowo. Nie skazuj ludzi na zwolnienie za drobne błędy. Każdy z nas popełnia błędy, więc bądź tolerancyjny i traktuj swoich pracowników ze zrozumieniem.

Wspieraj inicjatywy. Jeśli Twoi pracownicy mają błyskotliwe pomysły, zawsze je wspieraj. To zmotywuje ich do lepszej pracy i do generowania coraz to nowych pomysłów. Możesz również organizować specjalne spotkania zespołu, podczas których członkowie zespołu będą dzielić się swoimi pomysłami, jak poprawić warunki pracy i wydajność.

Każdy może stać się doskonałym szefem. Jedyne, co jest do tego potrzebne, to chęć bycia takim i gotowość do działania w tym kierunku. Pracuj więc nad swoją osobowością, kochaj swój zespół, a oni będą kochać i szanować również Ciebie.

Zobacz również