Jak Covid wpłynął na organizacje pozarządowe podczas pandemii? [+Najlepsze praktyki]
Chyba nikt nie był w stanie nawet wyobrazić sobie skali wpływu pandemii na gospodarkę. Ale najbardziej ucierpiały organizacje pozarządowe i obywatelskie, zwłaszcza te zajmujące się młodzieżą. Wynikało to z charakteru ich działalności, która wiązała się z wieloma osobistymi szkoleniami, ale także z ich niewielkiego rozmiaru.
W tym artykule przedstawimy Państwu wyniki "Ogólnoeuropejskiegoraportu z badania wpływu pandemii w organizacjach pozarządowych", który właśnie wydaliśmy wraz z naszymi partnerami.
Zawiera on odpowiedzi 374 organizacji pozarządowych działających w różnych obszarach i pochodzących z 46 krajów z całej Europy. Oprócz wpływu pandemii na organizacje pozarządowe, raport wymienia również najlepsze praktyki, jakie organizacje te zastosowały, by poradzić sobie z wyzwaniami. Ta ostatnia część jest naprawdę przydatna, ponieważ może dać organizacjom pozarządowym pomysły, jak radzić sobie z podobnymi niekorzystnymi sytuacjami w przyszłości.
Dowiedzmy się.
Jakie są wnioski dotyczące wpływu pandemii na organizacje pozarządowe?
86% organizacji pozarządowych zgłosiło negatywny wpływ lub brak wpływu
Nie jest to wynik zaskakujący. Konkretnie, 45,1% organizacji pozarządowych stwierdziło, że wpływ był negatywny, co doprowadziło do ograniczenia działalności i łagodnej redukcji zatrudnienia. 26,2% respondentów stwierdziło, że COVID-19 nie miał żadnego wpływu na ich działalność. A 14,8% stwierdziło, że ich organizacja została poważnie dotknięta przez poważną redukcję działalności i liczby pracowników.
Co ciekawe, 6 ,8 % zadeklarowało pozytywny wpływ, a 3,6 % niezwykle pozytywny wpływ z późniejszym wzrostem liczby nowych projektów, operacji i pracowników.
Wpływ pandemii był większy w mniejszych organizacjach
Małe firmy najczęściej zgłaszały negatywne skutki pandemii i odczuwały je w postaci zmniejszenia liczby operacji i umiarkowanych redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony, średnie i duże organizacje wydają się być mniej dotknięte. Wniosek jest taki, że duże organizacje mają większe szanse na dostosowanie się do nowego kontekstu, podczas gdy mniejsze są bardziej podatne na te zmiany.
Starsze organizacje były w stanie dokonać bardziej efektywnych zmian
Aby poradzić sobie z nową sytuacją, jaką jest pandemia, umiejętności ICT odgrywały naprawdę ważną rolę. Nasze wyniki pokazały, że im starsza organizacja, tym skuteczniej doskonaliła swoje umiejętności ICT i narzędzia internetowe. Mniejsze organizacje były zupełnie nieprzygotowane i musiały się szybko dostosować, aby przetrwać w nowym klimacie.
Działania młodzieży stały się w przeważającej mierze internetowe
Przed wybuchem pandemii większość działań młodzieżowych odbywała się na miejscu i osobiście, ponieważ było to bardziej efektywne i nie było obaw o zdrowie. Jednak gdy tylko organizacje pozarządowe zaczęły odczuwać skutki pandemii i zdały sobie sprawę, że nie jest to już opłacalne, jedyną realną opcją stało się działanie w Internecie. Dlatego też, jak widzieliśmy powyżej, ważne było doskonalenie ich umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i cyfrowych. Poniższy wykres pokazuje zmiany, które zaszły podczas pandemii.
Spadła liczba wolontariuszy
Po wprowadzeniu wszystkich ograniczeń i przeniesieniu większości działań do internetu, liczba wolontariuszy zmniejszyła się zgodnie z oczekiwaniami. 29,1% organizacji pozarządowych podało, że w czasie pandemii odnotowało łagodny spadek liczby wolontariuszy, podczas gdy 19% zauważyło drastyczny spadek liczby wolontariuszy. 28,9% nie zauważyło żadnej zauważalnej zmiany w liczbie wolontariuszy. Z drugiej strony, 9% organizacji skorzystało na wpływie pandemii, odnotowując lekki wzrost liczby wolontariuszy, a 2,7% zauważyło drastyczny wzrost.
Nie wszystkie organizacje pozarządowe otrzymały zewnętrzne wsparcie, by poradzić sobie z pandemią
Pandemia była stresująca zarówno dla organizacji, jak i dla osób prywatnych, ponieważ ich dochody spadły, a koszty pozostały takie same. Z tego powodu konieczne było zapewnienie przez rządy wsparcia lub pewnego rodzaju ulgi dla borykających się z problemami finansowymi przedsiębiorstw lub organizacji pozarządowych.
W naszym raporcie stwierdziliśmy, że pomimo negatywnych skutków pandemii, nie wszystkie organizacje pozarządowe miały dostęp do tego rodzaju pomocy. 46,8% organizacji pozarządowych odpowiedziało, że nie otrzymało żadnej pomocy, 12,3% otrzymało pomoc od swoich Rządów Narodowych, 9,9% otrzymało pomoc od swoich władz lokalnych, 9,9% otrzymało wsparcie z funduszy międzynarodowych (UE, ONZ, UNICEF), 8,8% otrzymało darowizny i sponsoringi, 5,5% otrzymało pomoc od innych organizacji pozarządowych, a 7% skorzystało z innych rodzajów wsparcia.
Organizacje pozarządowe potrzebowały infrastruktury technicznej i współpracy
Przejście do działań online stworzyło potrzebę sprzętu, oprogramowania i wsparcia technicznego w celu realizacji transformacji cyfrowej i zwalczania skutków pandemii. Platformy internetowe, które były szeroko stosowane do ułatwienia działań wolontariackich, wymagały również w wielu przypadkach modernizacji pracy i sprzętu informatycznego. Organizacje pozarządowe dążyły również do zwiększenia współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi organizacjami, instytucjami i agencjami, ponieważ stawały przed wspólnymi wyzwaniami. Dzięki współpracy i partnerstwu mogły zidentyfikować swoje najpilniejsze potrzeby i podzielić się najlepszymi praktykami, które zapewniły rozwiązanie ich problemów.
Najlepsze praktyki radzenia sobie z wpływem pandemii na organizacje pozarządowe
Dwa lata po wybuchu pandemii jej wpływ nie jest już tak duży jak kiedyś, ponieważ organizacje dostosowały swoje działania do nowej rzeczywistości. Aby ten raport był jak najbardziej wartościowy dla organizacji pozarządowych, zebraliśmy ich najlepsze praktyki, które pomogły im pokonać przeszkody związane z pandemią. Ich odpowiedzi zostały pogrupowane w sześć obszarów rozwiązań i najlepszych praktyk:
- Ramy młodzieżowego wolontariatu online
- Motywacja, uczestnictwo i zaangażowanie
- Wsparcie cyfrowe i umiejętność czytania i pisania
- Priorytety w zakresie szkoleń i uczenia się
- Innowacje i współpraca
1. Stworzenie ram dla wolontariatu online
Eksperci, którzy odpowiedzieli na ankietę, zasugerowali stworzenie solidnych ram dla wolont ariatu online, aby zapewnić młodzieży możliwe doświadczenie dostosowane do nowej rzeczywistości. Powinny one obejmować kodeks postępowania wraz z instrukcjami dotyczącymi powtarzających się działań, aby ułatwić proces włączania się do projektu i umożliwić im bardziej samodzielną pracę.
Organizacje pozarządowe powinny zmaksymalizować swój zasięg poprzez wykorzystanie wysokiej jakości portali internetowych, które mogłyby pomóc im w rekrutacji i rozpowszechnianiu informacji. W świetle przejścia do ery cyfrowej ramy te powinny obejmować instytucje lokalne, krajowe i europejskie, aby ułatwić działania w zakresie wolontariatu online.
2. Utrzymywanie motywacji i uczestnictwa młodzieży na wysokim poziomie
Ta idea jest kluczowa dla działań wolontariackich, ponieważ wolontariusze muszą mieć jak najlepsze doświadczenia, aby czuć, że warto było poświęcić swój czas. Organizacje pozarządowe powinny dążyć do tworzenia doświadczeń niepasywnych i wzmacniać wolontariuszy poprzez bycie proaktywnym. Dodatkowo, wolontariusze muszą mieć swój własny głos w organizacji. Zachęcanie do ich inicjatyw pomogłoby. W ten sposób organizacje pozarządowe mogą zarządzać aktywnym uczestnictwem swoich wolontariuszy, uczynić ich "współbudowniczymi" i utrzymać ich motywację.
3. Utrzymanie wysokiego poziomu wsparcia cyfrowego i umiejętności czytania i pisania
Ponieważ mówimy o e-wolontariacie, organizacje muszą zapewnić swoim wolontariuszom dostęp do odpowiedniej infrastruktury, potrzebnych umiejętności cyfrowych i dostępu do informacji. Organizacje pozarządowe powinny być proaktywne w pozyskiwaniu najlepszych narzędzi cyfrowych niezbędnych do udanej realizacji projektu online.
4. Nadaj priorytet szkoleniom wolontariuszy
Nowy krajobraz cyfrowy wymaga umiejętności cyfrowych, które nie każdy posiada. Dlatego organizacje pozarządowe powinny określić poziom umiejętności cyfrowych swoich wolontariuszy i przeszkolić ich. Nie chodzi tu tylko o podnoszenie ich kwalifikacji, ale także o łączenie z innymi. Wolontariusze muszą być odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni, aby poradzić sobie z każdą sytuacją, taką jak pandemia. To właśnie organizacje pozarządowe powinny udzielać takiej pomocy, aby wzmocnić pozycję swoich wolontariuszy, tak aby mogli oni kontynuować pracę w społeczeństwie obywatelskim.
5. Zwiększanie współpracy
Wolontariat cyfrowy może skorzystać na ścisłym monitorowaniu, współpracy i partnerstwie z organizacjami oddolnymi. Współpraca organizacji pozarządowych może stworzyć lepsze wytyczne, zidentyfikować niedociągnięcia i opracować nowe rozwiązania. Może również pomóc w tworzeniu lepszych strategii marketingowych na poziomie krajowym i międzynarodowym, jak np. stworzenie portalu internetowego dla małych organizacji pozarządowych, aby zwiększyć ich widoczność. Wreszcie, współpraca pomiędzy wolontariackimi organizacjami pozarządowymi może zwiększyć świadomość korzyści płynących z wolontariatu cyfrowego i wyeliminować istniejące uprzedzenia.
Raport powstał w wyniku projektu E-Volunteering
Raport dotyczący wpływu pandemii na organizacje pozarządowe powstał we współpracy z naszymi partnerami w projekcie E-Volunteering Erasmus+. Projekt ten rozpoczął się w czasie pandemii w 2021 roku, kiedy obowiązywały ograniczenia.
Sytuacja ta była trudna dla młodych ludzi, ponieważ mieli oni niewielkie lub żadne możliwości zwiększenia swoich umiejętności i doświadczenia zawodowego. Ale to nie było jedyne wyzwanie dla młodzieży i organizacji młodzieżowych, ponieważ wszystko musiało stać się cyfrowe. Stworzyło to dodatkowe problemy dla obu stron, którym brakowało umiejętności cyfrowych i infrastruktury, aby poradzić sobie z tą nową sytuacją.
Ten projekt jest ważny, aby zarejestrować wszystkie najlepsze praktyki wdrożone przez europejskie organizacje podczas blokady, aby utrzymać swoich wolontariuszy aktywnych i stale zmotywowanych. Dodatkowo, projekt będzie śledził narzędzia informatyczne wykorzystywane do celów komunikacyjnych i szkoleniowych. W późniejszym czasie opracuje również własne narzędzie, które pomoże wolontariuszom i organizacjom znaleźć takie, które spełnią ich potrzeby i oczekiwania. Wreszcie, jak sama nazwa wskazuje, wspólnie z naszymi partnerami będziemy promować e-wolontariat, aby zwiększyć ich umiejętności i kompetencje.
Jak oceniacie nasz raport? Mamy nadzieję, że uznaliście go za równie wartościowy jak my.
Przeczytaj pełny raport "Europe-wide NGO Pandemic Impact Survey Report" tutaj.
Jeśli jesteś zainteresowany omówieniem możliwości współpracy przy programach UE w zakresie wolontariatu lub w innej odpowiedniej dziedzinie, nie wahaj się skontaktować z nami, aby zostać naszym partnerem.
Zobacz również
-
24 sierpnia 2022
Sztuczna inteligencja i zarządzanie migracją
24 sierpnia 2022Jak zarządzanie wiedzą może pomóc w poprawieniu...
24 sierpnia 2022Ponowne określenie europejskich priorytetów w...
24 sierpnia 2022How Reducing School Dropouts can Increase Youth...
Kategorie
Projekty krajowe
Dotacje UE
Wnioski unijne
Inne